نام:

نام خانوادگی:

پست الکترونیک:



شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ 10:56

معرفی کتاب سرزمین کاج‌های نوئل در روزنامه همشهری

پنجشنبه 15 بهمن 1394، مصطفی قوانلو قاجار در بخشی از ستون گزارش آقای کتابفروش در روزنامه همشهری، به معرفی کتاب سرزمین کاج‌های نوئل پرداخته و نوشته است:

 

تا به حال برایتان پیش آمده که کتابی را بخوانید و سپس در مراجعه مجدد به کتاب، شماره صفحه را فراموش کرده باشید؟ اگر کتاب حجیم و بزرگی باشد که فصل بندی هم نداشته باشد، اوضاع وخیم تر می شود. چون باید حدس بزنید تا کجا خوانده اید از یک جای به بعد شروع به دوباره خوانی کنید. در چنین حالتی آرام آرام یادتان می افتد که این قسمت ها را خوانده بودید. برخی برای اینکه چنین مشکلی پیش نیاید، تا صفحه ای که خوانده اند؛ تا می زنند. این کار را اصلا و به ویژه برای کتابهای غیردرسی توصیه نمی کنم. تا کردن کتاب باعث می شود؛ کتابتان خراب شود و اگر از بغل به کتاب نگاه کنید، بین صفحات فاصله می افتد و کتاب را نازیبا می کند. بسیاری برای اینکه یادشان نرود؛ تا کجا خوانده اند از یک تکه کاغذ، دستمال کاغذی؛ کارت ویزیت، خودکار و یا هر وسیله ای که دم دست باشد؛ استفاده می کند. استفاده از این وسایل به شرطی که به خود کتاب صدمه نزند بد نیست. اما پیشنهاد بهتر این است که از بوک مارک یا لای کتابی استفاده کنید. متاسفانه ترجمه درستی برای کلمه انگلیسی bookmark وجود ندارد، اما نمونه های بسیاری مختلفی از بوک مارک در کتابفروشی ها وجود دارد و برخی از ناشرین حتی اقدام به طراحی بوک مارک برای کتابهای خود کرده اند و لای کتابهای خود می گذارند. برخی حتی برای خود بوک مارک درست می کنند. طراحی یک مقوای ساده و باریک نه هزینه بر است و نه زمان چندانی می گیرد. شما هم می توانید به جای آنکه صفحه کتاب را گم کنید، بوک مارک بخرید یا یکی برای خودتان درست کنید.

از بحث بوک مارک که بگذریم در هفته ای که گذشت کتاب تازه ای از داویدفوئنکینوس با عنوان «خاطرات»با ترجمه معصومه خطیبی بایگی منتشر شد. نام داویدفوئنکینوس رمان نویس و نمایش نویش فرانسوی چند سالی است که به دلیل جایزه های رنودو و گنکور بر سر زبانها افتاده است. رمان شارلوت و اکنون رمان خاطرات او در ایران نیز مورد توجه علاقه مندان قرار گرفته است. نثر خاص و نگاه انتقادی او به محیط پیرامونش باعث شده تا مورد توجه محافل ادبی در فرانسه قرار بگیرد. کتاب خاطرات توسط نشر البرز به کتابفروشی ها عرضه شده است. 

طرفداران پل استر در جریان باشند که رمان گرافیکی «شهر شیشه‌ای» نوشته پل استر با ترجمه آتنا عبدی‌نژاد و کژوان آبهشت توسط نشر غنچه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این رمان، یکی از کتاب های موفق پل استر است که خودش هم به عنوان یکی از شخصیت های داستان، در آن حضور دارد. ویژگی این کمیک استریپ های آن است که پیش از توسط ناشران دیگر در مجموعه «سه گانه نیویوک» منتشر شده است. تغییر هویت در زندگی شهری و چندگانگی هویت افراد مهمترین ویژگی این رمان است که با تصاویر گرافیکی ملموس تر شده است. 

رمان دیگری که این روزها به کتابفروشی ها عرضه شده، سرزمین کاج‌های نوئل نام دارد. سارا اورن جوئت نویسنده و شاعر آمریکایی توصیفات بسیار زیبایی در این کتاب ارائه داده است. بسیاری از منتقدان معتقدند که توصیفات وی شبیه تابلوهای نقاشی است. داستان این کتاب دربارۀ جزیره و انسان‌هایی است که در خلوت خود زندگی می‌کنند. راوی داستان برای اینکه کتابش را تمام کند به این جزیره می‌آید و در خانۀ بیوۀ پیری که گیاهشناس است اتاقی اجاره می‌کند و خواننده همراه با او جزیره و ساکنان آن را می‌شناسد و داستان‌های آن‌ها را می‌شنود.

اگر علاقه مند به مطالعه تاریخی به ویژه در حوزه اندیشه چپ هستید، خواندن کتاب «روزا لوکزامبورگ» را به شما توصیه می کنم. پیتر نتل در این اثر در پرتو زندگی رزا جنبش چپ و دوران او را باسازی می کند. رزا از برخی جهات چهره‌ای منحصر به فرد است، وی را نه تنها باید نیای کمونیسم اروپایی و تا حدی شوروی دانست ، بلکه وی از کسانی بود که بارها از لنین انتقاد کرد و هم، بستری مهیا کرد که سوسیالیستهای راستگرا با بهره‌گیری از سخنان وی بلشویک‌ها رابکوبند، به همین جهت منازعه و درگیری بر سر آثارش هنوز ادامه دارد. هدف نویسنده‌ این بوده که در کنار نمایش زندگی ، عقاید و دیدگاههای این زن، تاریخ سوسیالیسم اروپا را نیز ورق بزند. این کتاب را عبدالحسین شریفیان ترجمه کرده و نشر نگاه آن را منتشر ساخته است.

 

سرزمین کاج‌های نوئل، معرفی کتاب،روزنامه همشهری،گزارش آقای کتابفروش، سارا اورن جوئت، فریده اشرفی، به‌نگار، انتشارات به‌نگار