نام:

نام خانوادگی:

پست الکترونیک:



دوشنبه ۴ آبان ۱۳۹۴ 08:45

مهدی مردانی: برای نویسندگان، جشنواره‌ها مهم‌تر از بچه‌ها هستند

مهدی مردانی گفت: ما باید برای پرورش نسلی پایبند به آئین‌ها و سنت‌های مذهبی خوراک فکری و فرهنگی شامل داستان، شعر، فیلم، موسیقی، انیمیشن و غیره تولید کنیم اما متاسفانه در این حوزه تولیدات چندانی نداشته‌ایم و اکثر کتاب‌هایی که در حوزه کودک و نوجوان چاپ می‌شود با رویکرد اقتصادی بوده است. بیشتر تولیدکنندگان کتاب‌های دینی به دنبال کسب منفعت مالی هستند.
وی اضافه کرد: اکثر ناشرانی که در این حوزه اقدام به چاپ کتاب می‌کنند نه طبع ادبی دارند، نه دلهره ادبیات کودک این سرزمین را. فقط برخی از انتشارات محدود مانند مدرسه، سوره مهر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و نشر آستان قدس رضوی چون نگران برگشت سرمایه‌شان نیستند، اقدام به تولید آثار آیینی می‌کنند ولی تعداد این ناشران آن قدر محدود است که نمی‌تواند پاسخگوی مطالبات بچه‌ها در این حوزه‌ها باشد. ما گزینه‌های کمی برای معرفی به آنها داریم. این مساله نشان می‌دهد که یا خود هنرمندان کم‌اقبال شده‌اند یا اینکه فضای مناسبی برای آنها وجود ندارد.
این شاعر ادامه داد: البته حوزه ادبیات کودک و نوجوان نسبت به ادبیات بزرگسال با سابقه هزار ساله‌اش، بسیار نوپاست و این مساله در حوزه شعر کودک و نوجوان ملموس‌تر است. درواقع ادبیات کودک و نوجوان در دوره گذار است و شعر و داستان کودک هنوز دوران کودکی خود را می‌گذراند. لذا در این حوزه، نیازمند معرفی، نقد و پالایش آثاری هستیم که از نویسندگان و شاعران مختلف منتشر می‌شود و خروجی آن نشان‌دهنده میزان رشد ادبیات کودک و نوجوان در حوزه ادبیات دینی است.
مردانی با اشاره به اینکه در حوزه نقد آثار مذهبی منتقد جدی و دلسوز زیادی نداریم، گفت: تعداد منتقدینی که شناخت کاملی نسبت به این حوزه داشته باشد و آثار را مطالعه کند و ایرادات لازم را بیان کند، بسیار کم است. واقعیت این است که کتاب‌ باید دارای جذابیت باشد، نویسندگان باید مخاطب‌شناسی کنند و براساس سلیقه کودکان و نوجوانان اقدام به تولید کتاب کنند. اما متاسفانه اکثر کتاب‌هایی که در حوزه مذهبی و دینی تولید می‌شوند این ویژگی را ندارند.
وی ادامه داد: نویسندگان یا با درنظر گرفتن معیارها و ملاک‌های نظری و شخصی خودشان مطالب را می‌نویسند یا با دیدگاه اقتصادی وارد این حوزه می‌شوند که هر دوی این دیدگاه‌ها کاملا اشتباه است. همچنین اگر اثری هم تولید می‌شود هدف از تولید آن کسب موفقیت و راهیابی به جشنواره‌هاست و در این میان تنها سلیقه کودکان است که نادیده گرفته می‌شود. اغلب پدیداورندگان، معیارهایشان را با کودکان و نوجوانان مطابقت نمی‌دهند.
مردانی همچنین گفت: از طرفی خانواده‌ها هم دقت و حساسیت زیادی در انتخاب ناشرانی که از آنها کتاب خریداری می‌کنند، ندارند. درحالی که این مساله از اهمیت زیادی برخوردار است و باید کاری کنیم که خانواده‌ها حساسیت بیشتری در انتخاب ناشران و نویسندگان داشته باشند.
مهدی مردانی، در سال 1357 در تهران متولد شد. وی حدود 10 سال است که کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین است. از جمله آثار مردانی در حوزه کودک و نوجوان می‌توان به «پروازهای پرپر»، «دلتنگی‌های یک آپارتمان»، «کفشدوزک» و «پشت سر پاییز» اشاره کرد. این نویسنده همچنین آثاری را در حوزه بزرگسال دارد که از جمله آنها می‌توان به «مرگ قلابی ماهی‌ها»، «پایین پای ابیات» و «پشت پرده ملکوت» اشاره کرد.