نام:

نام خانوادگی:

پست الکترونیک:



دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ 09:09

ایران در تلاش برای کسب عنوان پایتخت جهانی کتاب است

مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: انتخاب پایتخت کتاب ایران تلاشی است برای کسب عنوان پایتخت جهانی کتاب گرچه برای رسیدن به استانداردهای لازم راه زیادی پیش رو داریم.
عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران درباره چگونگی رسیدن به استانداردهای لازم برای معرفی شهری از ایران به عنوان پایتخت جهانی کتاب گفت: فاصله زیاد است و ما با برگزاری دومین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران، هنوز در ابتدای راه هستیم و معتقدیم باید تلاش بیشتری کنیم.
وی در ادامه افزود: البته ضروری است این را هم در نظر بگیریم که مدیریت فرهنگی نیازمند صبر و تحمل برای رسیدن به نتیجه مطلوب است چرا که هدف فرهنگ سازی در زمینه کتاب است و این مهم با تلاش مستمر و صبر و پیگیری میسر خواهد بود.
مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو درباره انتخاب پایتخت جهانی کتاب توسط نهاد بین المللی یونسکو گفت: یونسکو از سال 2001 با تدوین و اجرای برنامه‌ای اقدام به انتخاب پایتخت جهانی کتاب کرد. این اقدام با توجه به مولفه‌های متعددی چون بهبود فضای کسب و کار ناشران، ترویج فرهنگ  کتابخوانی و توجه به زیرساخت‌های فرهنگی از جمله ساخت کتابخانه و توسعه فضاهای رشد برای کتابخوانی، صورت می‌پذیرد.
این عضو شورای برنامه‌ریزی دومین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران با اشاره به برگزاری جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: از سال گذشته و با پیشنهادی که از طرف دفتر فرهنگی یونسکو در ایران و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، تصمیم بر آن شد تا پایتخت کتاب ایران انتخاب شود. هدف از این برنامه هم افزایش فعالیت‌های فراگیر در زمینه کتاب و کتابخوانی بود به نحوی که مقوله کتابخوانی به عنوان یکی از اولویت‌های تمامی شهروندان ایرانی در نظر گرفته شود.
مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ادامه گفت: خوشبختانه سال گذشته با برگزاری اولین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران موج خوبی در بین شهرها به راه افتاد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر آن داشت با دایر کردن دبیرخانه دائمی برای این رویداد مهم فرهنگی شوق به وجود آمده جهت گسترش کتابخوانی در شهرهای کشور را همراهی کند.
وی با اشاره به انتخاب شهر اهواز در سال گذشته به عنوان پایتخت کتاب ایران گفت: انتخاب شهر اهواز در سال گذشته از میان شهرهای شرکت‌کننده که همگی با دست پر آمده بودند کار بسیار سختی بود. شهرهای گنبد کاووس و یزد و نیشابور و چند شهر دیگر در رقابت نزدیک با اهواز حضور داشتند. شهر اهواز با امضای قراردادها و تفاهم نامه‌های فرهنگی که در جهت رشد زیرساخت‌های فرهنگی شهر انجام داده است توانست به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شود و امیدواریم امسال و با همت تمامی شهرها و فرهنگ‌های ایرانی شاهد برگزاری جشنواره‌ای باشکوه‌تر از سال قبل باشیم.
مستکین در پایان با اشاره به الگوسازی کشورهای توسعه یافته در امر کتاب و ضرورت مشارکت تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی در کنار نهادهای دولتی یادآور شد: تلاش برای توسعه فرهنگی کشورمان یکی از نیازهایی است که نباید از آن غفلت کرد که این نیز همدلی و همراهی همه نهادها را می‌طلبد. جشنواره «انتخاب پایتخت کتاب ایران» می‌تواند سرآغاز مسیری جدی و خوش یمن در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی باشد و جا دارد تمامی نهادهای دولتی و تشکل‌های مردمی و خصوصی در این مسیر با یکدیگر همراه و همدل باشند. به قول حکیم ابولقاسم فردوسی: در دانش و آنگهی راستی / گرین دو نیابی روان کاستی.