نام:

نام خانوادگی:

پست الکترونیک:



چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۴ 08:23

صالحی: میزان کتابخوانی کودکان در مرز هشدار است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی، گفت: کتابخوانی کودکان ما در معرض تهدید و مرز هشدار است.
آیین اختتامیه نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی عصر امروز(21 مهرماه) با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و جمعی از فرهیختگان در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
صالحی در این مراسم با بیان این‌که کالاهای فرهنگی، نقطه خروج فرهنگ و از طرفی، دریچه فرهنگ‌اند، اظهار کرد: نخستین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی با هدف این‌که کالاهای فرهنگی ایرانی ـ اسلامی بیشتر مورد توجه قرار بگیرند، برگزار شد.
وی ادامه داد: امسال این جشنواره در سه بخش «کتاب اسباب بازی»، «نوشت افزار» و «اسباب‌بازی و سرگرمی» با الگوی ایرانی ـ اسلامی و رویکرد کودک و خانواده برگزار شد؛ کودکان هم به لحاظ این‌که آینده ساز هستند و هم به لحاظ این‌که بیشترین تعداد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. خانواده به لحاظ این‌که در فرهنگ ایرانی، دارای حرمت است نسبت به آن دلهره‌ها و دغدغه‌های بسیاری وجود دارد.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بخش «کتاب اسباب بازی» این جشنواره، اظهار کرد: همه می دانند که کتاب و کتابخوانی در معرض هشدار و تهدید هستند و اگر بچه‌های ما کتاب نخوانند بسیار خطرناک است. کتاب برای ارتقای تفکر و افزایش گنجینه زبانی و ارتقای جسم و روح لازم است.
صالحی ضمن تأکید بر این نکته که امروز کتابخوانی کودکان ما در معرض تهدید و هشدار است، گفت: خوشبختانه امروزه قالب های جدید از «کتاب اسباب بازی» تلاش می‌کنند کتابخوانی را جذاب کنند.
وی همچنین درباره بخش «لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار» این جشنواره، اظهار کرد: حدود 17 میلیون ایرانی، 13 میلیون دانش آموز و میلیون‌ها دانشجو با این ابزار سر و کار دارند. چند سالی است که در این حوزه گام‌هایی برداشته شده است اما 90 درصد این ابزارها غیر ایرانی هستند و آنهایی که ایرانی  تلقی می‌شود نیز، معنا و مفهوم ایرانی خاصی ندارند؛ یا اقتباسی هستند یا فقط روی جلد، نمادی از ایران اسلامی دارند. بدون تردید حوزه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار به صورت خاص، بسیار نیاز به کار دارد.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بخش «اسباب بازی» جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی، عنوان کرد: می دانیم که اسباب بازی، هم در سرگرمی و هم در تربیت، آموزش و اقتصاد جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد. در این حوزه فاصله زیادی با آن‌چه که باید داشته باشیم، داریم. بیش از 95 درصد اسباب‌بازی‌های کشور از خارج می‌آیند.
صالحی توضیح داد: جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی فرصت تجمیع را به وجود آورده است؛  ما در این جشنواره عملاً یک موزه یا مجموعه‌ای داریم از آن‌چه که در سال‌های اخیر در سه حوزه کتاب اسباب بازی، نوشت افزار و اسباب بازی و سرگرمی، به وجود آمده است.
وی با بیان این که در این دوره از جشنواره حدود 300 ایده به دبیرخانه ارسال شد، اظهار کرد: ایده‌هایی که به جشنواره راه یافتند، هر چند تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارند اما چشم‌اندازهایی را از آن‌چه باید به وجود آید می‌آفرینند.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این جشنواره مشارکت نهادهای صنفی با داور‌های حوزه‌های تخصصی را سبب شد. امیدواریم در دوره‌های بعدی این جشنواره بخش‌های دیگری نیز به آن افزوده شود و وزارت ارشاد بتواند در پرتوی این جایزه، برای خلق تولیدات بهتر و در فضایی پُررقابت اما پُر تأثیر، فرصت‌سازی کند.