نام:

نام خانوادگی:

پست الکترونیک:



شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ 08:31

بازار داغ ادبیات در آستانه پاییز

در هفته گذشته (از نوزدهم تا 26 شهریور ماه) 214 عنوان کتاب ادبی منتشر شد. از میان 214 عنوان کتاب تازه منتشر شده در حوزه ادبیات 137 کتاب چاپ اولی و 77 کتاب تجدید چاپ بود. 175 کتاب تألیفی و 39 عنوان ترجمه از متون ترجمه‌ای بود. از این میان 139 کتاب توسط ناشران تهرانی راهی بازار کتاب و 78 عنوان کتاب سهم ناشران شهرستان شد. در هفته گذشته 56 کتاب در حوزه کودک و نوجوان به چاپ رسید و دو عنوان کتاب کمک آموزشی به ویترین کتاب‌فروشی‌ها راه یافت.
در این هفته کتاب «درباره شعر» نوشته پل والری، والتر بنیامین و هانس گئورگ گادامر از سوی سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر پیشخان کتاب‌فروشی‌ها نشست. «نمایشنامه نویسی» آنجلو پارا بر پیشخان کتاب‌فروشی ها نمایان شد و «شیوه تحلیل رمان» جان پک با ترجمه احمد صدارتی از سوی نشر مرکز در نوبت چهارم چاپ قرار گرفت.
«انگار حضور دیگری» عنوان کتاب سیاوش جمادی است که از سوی انتشارات ققنوس به دست علاقه‌مندان رسید. «خشم وهیاهو» ویلیام فاکنر با ترجمه نرگس خامه‌ای چاپ شد و «ناطوردشت» ج.د.سالینجر با ترجمه جدید از سوی نشر پویان به بازار آمد. «داستان دو شهر» چارلز دیکنز با برگردان زنده‌یاد مهدی سحابی چاپ چهارمی شد و «وطن‌فروش» سامرست موام با ترجمه زنده‌یاد محمدعلی حق‌شناس به چاپ چهارم رسید. «بندهای شورائو» فارنتس کافکا در نوبت دوم چاپ قرار گرفت و «زنگبار یا دلیل آخر» آلفرد آندرش با برگردان سروش حبیبی از سوی نشر ماهی به دست ادب دوستان رسید.
«شازده کوچولو» با ترجمه کاوه میرعباسی از سوی نشر نی راهی ویترین کتاب‌فروشی‌ها شد و «کمد دوران کودکی» پاتریک مودیانو در 136 صفحه از سوی انتشارات افراز به بازار رسید. رمان «کوری» ژوزه ساراماگو با برگردان مهدی غبرایی توسط نشر مرکز به چاپ بیست و سوم رسید و «نظارت دقیق قطارها» بوهومیل هرابال در نشر افراز چاپ چهارمی شد. «درآمدی بر ادبیات معاصر عرب» انتشار یافت و «توفیق حکیم» نعمت‌الله سلیمانی، به بازار رسید. «تنهایی تقسیم نمی‌شود» به اهتمام میراندا میناس و آیدین روشن با ویرایش فاطمه راکعی در انجمن شاعران ایران زیر چاپ رفت.
رمان «قلعه سفید» اورهان پاموک به دست علاقه‌مندان به ادبیات‌داستانی رسید. «رودکی» خلیل خطیب رهبر در نوبت بیست و پنجم چاپ قرار گرفت. در میان دیگر آثار ادبیات کلاسیک فارسی چند دیوان حافط با شرح و معنی روانه بازار شد و در میان شاعران امروز هم «دکتر بازی» اسماعیل امینی به بازار آمد. دیوان پروین اعتصامی چاپ شد و «از تو برای من» شیون فومنی به بازار آمد. «ضد» فاضل نظری به چاپ بیست و یکم رسید و «آن‌ها»، «گریه‌های امپراتور» و «اقلیت» این شاعر به ترتیب در نوبت سی و پنجم، سی و نهم و سی و دوم چاپ قرار گرفت.
«خطاب به پروانه‌ها و چرا من دیگر شاعر نیستم» اثر رضا براهنی نمایان شد. «رودخانه در بهار» فومنی به بازار آمد. مجموعه شعر «نرگس شهلا» حسن فرازمند از سوی انجمن شاعران به چاپ رسید. «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» بیژن نجدی در نشر مرکز به چاپ بیست و سوم رسید. «رفاقت به سبک تانک» داوود امیریان در انتشارات سوره مهر به چاپ سی و سوم رسید و «شروع یک زن» فریبا کلهر در انتشارات ققنوس چاپ پنجمی شد.
 چاپ ششم «دیوان سومنات» ابوتراب خسروی در نشر مرکز راهی ویترین کتاب‌فروشی‌ها شد و «من تا صبح بیدارم» جعفر مدرس صادقی در همین انتشارات در نوبت پنجم چاپ قرار گرفت. «سوگ مادر» شاهرخ مسکوب در نشر نی چاپ سومی شد و «همین» (مجموعه نامه‌های عاشقانه) عبدالرحیم سعدی‌راد از سوی انتشارات هزاره ققنوس بر پیشخان کتاب‌فروشی‌ها نشست. «فیض بوک» ناصر فیض به چاپ هشتم رسید. در هفته گذشته «کلیله دمنه» ابوالمعالی نصرالله منشی و «گلستان» و «بوستان» تجدید چاپ شد.