نام:

نام خانوادگی:

پست الکترونیک:



یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ 08:31

انتشار 121 عنوان کتاب سینمایی در سال گذشته

خبرگزاری کتاب ایران به مناسبت فرا رسیدن «روز ملی سینما» به بررسی و ارائه اطلاعات کتاب‌های منتشر شده در سال‌های 93 و 94 در حوزه سینما پرداخته است. بر اساس آمار ارائه شده 121 عنوان کتاب سینمایی در سال 93 به بازار کتاب راه یافت. همچنین این آمار از رشد 37 درصدی آثار مکتوب مرتبط با سینما در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته حکایت می‌کند.
پس از سفر مظفرالدین شاه به اروپا در سال 1279 که زمینه ساز ورود سینما به ایران شد، مراسم مختلفی برای بزرگداشت «روز سینما» در کشور برگزار شد. اما در نهایت در سال 1379 در چهارمین جشن بزرگ سینمای ایران و همزمان با بزرگداشت صدمین سال ورود سینما به ایران بود که 21 شهریور ماه به عنوان «روز ملی سینما» شناخته و به عنوان روزی نمادین وارد تقویم شد.
سال 1391 به دلیل بروز برخی اختلافات بین خانه سینما و سازمان سینمایی، که به تعطیلی خانه سینما منجر شد، «روز ملی سینما» از بخش اصلی تقویم حذف و به بخش ضمایم منتقل شد و منصور واعظی دبیر وقت شورای فرهنگ عمومی، دلیل این انتقال را شلوغی بیش از حد تقویم رسمی  و انتقال برخی مناسبت‌ها به ضمائم تقویم اعلام کرد که واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.
سرانجام پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و در دستورالعمل «تعیین مناسبت‌های تقویم رسمی سال 1394 هجری شمسی» که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا به شورای فرهنگ عمومی کشور ابلاغ شد، روز سینما بار دیگر به متن این تقویم بازگشت.
خبرگزاری کتاب ایران به مناسبت فرا رسیدن «روز ملی سینما» به بررسی و ارائه اطلاعات کتاب‌های منتشر شده در سال‌های 93 و 94 در حوزه سینما، می‌پردازد.
بر اساس اطلاعات موجود در «کتابشناسی ماه» تعداد 48 عنوان کتاب در چهار ماه نخست سال 94 منتشر شده که از این میان 28 عنوان تألیفی و 20 عنوان آثار ترجمه‌ای هستند. بیشترین کتاب‌های سینمایی منتشر شده در این بازه زمانی، مربوط به اردیبهشت ماه با 18 عنوان است که قرار گرفتن نمایشگاه کتاب در این ماه، تأثیر مستقیمی بر این موضوع داشته است.
همچنین کمترین کتاب‌های سینمایی منتشر شده در چهار ماه نخست سال جاری، در فروردین ماه منتشر شده که با وجود نزدیکی به ایام نمایشگاه کتاب و تعطیلی نوروزی چاپخانه‌ها باعث شد تا تنها 7 عنوان در این ماه منتشر شود.
همچنین تعداد 121 عنوان کتاب با موضوع در سال 93 منتشر شده که از این میان 74 عنوان تألیف و عنوان 47 ترجمه بوده‌اند. بر این اساس بیشترین کتاب‌های سینمایی در 12 ماه سال گذشته، با 34 عنوان در بهمن ماه منتشر شده بود. همچنین کمترین کتاب‌ها در ماه‌های مهر و آذر به چاپ رسیدند که سهم هر ماه 4 عنوان کتاب بوده است.
در چهار ماه نخست سال 93 کتاب‌های منتشر شده با موضوع سینما 35 عنوان بوده و این عدد در بازه زمانی مشابه در سال جاری 48 عنوان اعلام شده است که این از رشد 37 درصدی حکایت می‌کند.