نام:

نام خانوادگی:

پست الکترونیک:



شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ 08:25

برای این لحظه متشکرم ( خاطرات بانوی اولِ سابق فرانسه ، والری تریرویلر)

مرجان صادقی-«تجربه عجیبی است که ببینید زندگیتان تحریف و درمورد آن قصه پردازی می شود».این یکی از جمله های کتاب”برای این لحظه متشکرم” است که “والری تریرویلر”، بانوی اول سابق کاخ الیزه، بعد از جدایی اش از “فرانسوا اولاند” رئیس جمهور فرانسه، با هوش زنانه آن را به رشته تحریر درآورده است، آرامش او پس از دوره ای که رسوایی “فرانسوا اولاند” و “ژولی گیه” بازیگر سرشناس او را راهی بیمارستان کرد، به طغیان عظیمی از کلمات و جملات و فصول کتابی درآمد که تنها در دو روز نخست توزیعش در کتابفروشی‌های فرانسه با فروش 200 هزار نسخه‌ای به رکوردی نادر دست یافت.کتاب با «جمله سکوت کسی که دوستش داریم، جنایتی بی سر و صداست»، از طاهر بن جلون آغاز می شود و سوالی را در ذهن خواننده ایجاد می کند که ضمیر مد نظر نویسنده چه کسی می تواند باشد و رفته رفته اتفاقاتی که زنجیروار و به دنبال هم نقل می شود، پاسخ روشنی به خواننده می دهد.
یکی از نکات مثبت که برایم در ابتدا هم جالب و هم عجیب بود سلیقه مترجم کتاب”ابوالفضل الله دادی” در انتخاب این کتاب برای ترجمه است که اگر پرفروش بودن آن در سال2014 را کنار بگذاریم، همسو شدن با داستان خیانتی که بسیار اتفاق می افتد و از زبان یک زن که برای بسیاری از مردان نمی تواند خوشایند باشد، است. چه اینکه در جایی از کتاب می خوانیم: « در زمینه پستی مردان بی وفا همه شبیه همدیگر هستند و مردان قدرتمند پست تر».گرچه والری تریرویلر خود نیز در ابتدای داستان زندگیش که با صبر در مقابل هجمه شایعاتی که پس از رسوایی “فرانسوا اولاند” در معرض اش قرار گرفته بود، بر این مسئله اذعان دارد که به “سگولن رویال” همسر سابق اولاند خیانت کرده و به رغم فشارهای روحی فراوانی که با آن ها دست و پنجه نرم می کرد، سلاح مناسبی برای درپوش گذاشتن و رفع شایعاتی که رسانه ها علیه او براه انداخته بودند انتخاب کرده. سلاح نوشتن و پرده برداری از روابط خصوصی اش با مردی که موفقیتش را شاید نه به تمامی در عرصه سیاست مرهون این زن می توان انگاشت.نویسنده رفته رفته به معرفی خود به عنوان یک خبرنگار که زندگی آرامی را در کنار همسر و فرزندانش می گذراند می پردازد و تارو پود رابطه از هم گسیخته ای که به فرجام آن امیدوار بود را برای خواننده شرح می دهد، رابطه ای با مردی که پدر چهار فرزند است و همسرش دوشادوشش در عرصه سیاست فعالیت می کند، و در ابتدا بصورت کاری او را درگیر می کند.
نگارش این کتاب را نمی توان انتقام زنانه از مردی دانست که باعث تحت فشار قرار گرفتن او از طرف افکار عمومی و رسانه ها شده است.
در جایی از کتاب به جمله ای برمی خوریم که شبهه مان را از انتقام تعدیل می کند: «رئیس جمهور داستان ما را در هجده کلمه بی‌روح که خودش برای خبرگزاری فرانسه خواند، خلاصه کرد. این کتاب پاسخ آن هجده کلمه است.» راوی کتاب در تمام مدت نگارش آن سعی کرده خواننده را از آنچه در زندگی واقعی اش گذشته آگاه کند،ضمن اینکه جانب ادب را در تمام نقل قول ها و واگویه ها از فرانسوا رعایت می کند و در نهایت علی رغم اصرارها و پافشاری های وی مبنی بر از سر گرفتن رابطه عاطفی شان به زندگی معمولی خود برمی گردد.
در نهایت “والری تریرویلر”در بخش پایانی اثر به حقیقی بودن مطالب کتاب صحه می‌گذارد و خوانندگان را از رنجی که یک زن در مواجهه با خیانت و دروغ چه آن مرد یک سیاست مدار باشد چه یک مرد معمولی آگاه می کند. کتاب «برای این لحظه متشکرم» در 283 صفحه، توسط انتشارات “به‌نگار” عرضه شده است و بی شک بیش از هر چیز داستان یک زندگی است که می تواند برای هر یک از ما اتفاق بیفتد.